5 essentielle færdigheder som en leder bør besidde

5 essentielle færdigheder som en leder bør besidde

apr. 03, 2020

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor nogle ledere er kompetente, og nogle ikke er? At nogen konstant arbejder mod at blive bedre, og andre er ligeglade?


Der er mange grunde til dette – både erfaring og uddannelse spiller ind. Men nogle af de vigtigste færdigheder, som en leder skal besidde, fortæller vi mere om her:


1. Tillid: Tillid til at dine evner er gode nok, er en vigtig egenskab for enhver leder. Alligevel betyder tillid også at man som leder har evnen til at vide, når man så tager fejl, eller når der er noget, man ikke kender svaret på. I et vist omfang involverer det at kunne adskille sin egen værdi fra viden og evner. Overvej dette scenarie: Du blev ansat til en stilling takket være dine kompetencer og erfaringer – så det kan du være sikker på, at du besidder. Og når du ikke ved noget, er det ikke ens betydende med, at du er mindre værdifuld. Det betyder blot, at du er nødt til at tro på din evne til at lære mere, så du ved, hvad du skal gøre næste gang.

2. Grænser: Evnen til at sætte sunde grænser skal du som leder også besidde. Kathy Caprino skriver i sin artikel i Forbes, ”3 væsentlige færdigheder der vil hjælpe dig med at lykkes på et meget højere niveau”. Er du anføreren i virksomheden, har du brug for stærke grænser for at sikre, at du kan leve efter din egen vision om, hvordan du vil udføre dit job. Hvis du udtrykker klart, hvad du forventer af andre, og hvad du kan tilbyde, kan du sikre, at dine medarbejdere ved, hvad de kan regne med, og hvad de kan støtte dig i. Dermed bliver du heller ikke stresset eller værre: udbrændt i dit arbejde!


3. Kommunikation: Du skal kommunikere rigtigt. Alison Doyle skriver i sin artikel ”Top 5 livsfærdigheder til CV, motiveret ansøgning og interview”, at verbal og skriftlig kommunikation er altafgørende, når man interagerer med medarbejdere, recruitere og kunder. Som leder skal man være i stand til at lytte opmærksomt og få sagt sin mening, men samtidigt undgå misforståelser.



4. Positivt synspunkt: Som leder møder du betydelige – og mange – udfordringer. Hvis du har evnen til at se dem fra et positivt perspektiv, vil du være i en position, hvor du bedre kan motivere dig selv og dit team. Du bliver dermed mere robust og sågar også mere kreativ.


5. Lev i nuet: Evnen til at være og leve i nuet. Sharen Ross har skrevet en ”life-hack” artikel; ”10 must-have færdigheder for gode ledere”, der omhandler, at folk ønsker at blive hørt og set, når de kommunikerer med dig. Når du fokuserer på samtalen, opgaven eller det stillede spørgsmål, vil det automatisk også få folk til at føle sig mere værdsat samt inspirere dem til at gøre deres bedste.

Hvis du endnu ikke har alle disse færdigheder som leder, så skal du ikke bekymre dig. Du kan altid forbedre dine færdigheder som leder. Hvis du er i tvivl, kan du blot spørge dine medarbejdere, hvilke helt bestemt ville værdsætte din åbne kommunikation. Når du først har benyttet dig af disse råd, har du et meget stærkere fundament at bygge videre på, hvilket vil hjælpe dine medarbejdere, din virksomhed og dig selv.

Share by: