Gå tilbage
Blog Img

Sov dig til bedre velvære (og forbedret arbejde)

Du har sikkert hørt det mere end én gang i dit liv, 'søvn er den bedste medicin'. Din mor har sikkert fortalt dig det. Din familielæge har fortalt dig det. Og nu fortæller vi dig det. God søvn er ikke kun afgørende for dit generelle velvære, det kan have en enorm indflydelse på, hvordan du præsterer på arbejdet. Søvnunderskud kan have en betydningsfuld indvirkning på arbejdsfærdigheder som kognitiv funktion, opmærksomhed og beslutningstagning. Det er endda oveni sammenhængen mellem dårlig søvn og en række kroniske helbredstilstande – herunder Alzheimers, angst, hypertension og type 2-diabetes.

Men at forbedre din søvnkvalitet kan være lettere sagt end gjort. Arbejdsstress, familiestress, jonglering med børnepasning, samt en konstant rullende strøm af globale nyheder kan alle være med til at få dig til at stirre op i loftet i stedet for at få tiltrængt søvn.

I denne blog ser vi på nogle hurtige og nemme måder at forbedre din søvn på, og det starter, før du overhovedet kommer under dynen...

Forbered dig

Hvis du er en person, der slukker din skærm eller tv lige før du lukker dine øjne, kan du (utilsigtet) holde din hjerne i vågen tilstand. Blåt lys fra enheder kan forhindre dig i at falde i søvn, så sigt efter at slukke for alle digitale enheder og skærme mindst en time (og helst to) før sengetid. Du bør også prøve at praktisere god søvnhygiejne ved at skabe et roligt, mørkt, afslappende og køligt miljø i dit soveværelse; Ryd rod væk, sørg for at have lysdæmpende gardiner eller persienner af god kvalitet, og åbn et vindue om aftenen. Frisk luft og motion er begge gode måder at forbedre dine chancer for at falde i søvn på (og forblive i dyb søvn). Så en gåtur eller en træning før du går i seng kan være nyttige aktiviteter. Du bør også overveje andre afslappende aktiviteter, som at læse eller at tage et varmt bad før du slukker lyset.

Om natten

Vågner du nogensinde kl. 02.00, og kan bare ikke falde i søvn igen? Arbejde. Relationer. Nyheder. Selvom du virkelig prøver, kan du ikke få din hjerne til at være stille. Dette sker for os alle af og til, men når det næsten er hver aften, er det udmattende. Øv afslappende vejrtrækningsteknikker – bare fokuser på stille og roligt at indånde og udånde langsomt for at finde ro, eller hvis du virkelig ikke kan slappe af så tag din bog frem og prøv at læse i ti minutter for at nulstille din hjerne.

Den næste dag

Arbejder du hjemmefra? Overvej at tage en kort (mindre end 30-minutters) lur i løbet af dagen for at genoplade dit energiniveau. Hvis du arbejder på et kontor så find et roligt sted at slappe af og lade op i et par minutter. En gåtur kan være lige så afslappende og en måde at finde noget 'dig-tid' på midt i en hektisk dag. At reducere angstniveauer og øve aktiviteter der hjælper dig med at finde et øjebliks ro, uanset om det er en yogatime eller en gåtur rundt om blokken, kan være virkelig nyttigt for at understøtte en god nattesøvn.

Dit fysiske og mentale helbred er en afgørende del af at hjælpe dig med at yde dit bedste – derhjemme og på arbejdet. Når du er udmattet og nedkørt hele tiden, hvordan kan du så komme videre i din karriere eller nå dine mål? Træf sunde valg, skab understøttende rutiner og afsæt tid til egenomsorg. Husk at søge professionel hjælp, hvis du kæmper med at få den søvn, du har brug for.

#KellyBlog