Bør virksomheder omfavne ”quiet quitting”?

Bør virksomheder omfavne ”quiet quitting”?

sep. 11, 2022

​Denne nye trend kan ændre arbejdskulturen til det gode.


En ny artikel fra Australian HR Institute hævder, at ”quiet quitting” er "en mulighed for at gøre det bedre." I denne blogpost tager vi et kig på deres råd til at transformere arbejdskulturen indefra, men først, hvad er ”quiet quitting”, og skal du være bekymret for det?


I modsætning til navnet handler ”quiet quitting” overhovedet ikke om at sige op. Udtrykket kommer fra en amerikansk TikTok-video og beskriver en arbejder, der udfører deres pligter, mens han afviser "hustle-kultur" og i stedet ønsker at gøre op med lange arbejdsdage.


Så burde arbejdsgiverne være bekymrede? Aaron McEwan, VP, Research & Advisory, Gartner mener ikke, at der er antræk til at være det:


"Det er bare folk, der siger, der er mere til livet end at arbejde. Vil jeg leve eller arbejde?”


At reflektere over dette fænomen giver arbejdsgiverne mulighed for fuldstændigt at genoverveje, hvordan de nærmer sig en balance mellem arbejde og privatliv, og hvordan de måler, hvordan en "god" medarbejder er. Her er nogle af måderne, som arbejdsgivere kan designe "engagerende og produktive arbejdskulturer" ifølge Australian HR Institute.


1. Reducer organisatorisk træk


Under pandemien tog medarbejderne "skønsmæssige opgaver" op, mens virksomheder kæmpede for at finde nye måder at arbejde på, og mange har aldrig lagt dem fra sig. Dette ekstra og til tider uanerkendte arbejde har efterladt dem udmattede. Arbejdsbelastninger bør nu revurderes for at finde ud af, hvilke opgaver der tilføjer værdi og for at opdage muligheder for at øge meningsfuld arbejdskraft. Nogle opgaver skal måske skæres helt fra, mens andre kan automatiseres eller effektiviseres for at sikre, at arbejdet er målrettet og værdifuldt – for både den enkelte og virksomheden.


2. Reflekter over den social magt


Millennials og Gen Z vil snart udgøre størstedelen af ​​arbejdsstyrken. Selvom forskning har vist, at millennials nogle gange overanstrenger sig, er denne nye kombinerede demografi mere tilbøjelige til at udfordre gamle måder at tænke på og gøre det socialt. Der bliver kastet lys over arbejdskulturer, og det kan ende galt for virksomheder, der presser medarbejderne til at overarbejde. Hvis du ikke vil have dine dårlige vaner vist online, så skift dem.


3. Giv arbejderne de ressourcer, som de har brug for


Det er svært at tænke innovativt eller omfavne meningsfuldt arbejde, når du konstant drukner under din arbejdsbyrde. Arbejdsgivere skal give medarbejderne de værktøjer og den støtte, de har brug for, for at få løst opgaver effektivt inden for arbejdstiden. Aaron McEwan siger ganske enkelt:


"Det er meget svært at gøre dit bedste arbejde, når du er overanstrengt, når du mangler søvn, og når du er usund."


Virksomheder bør vurdere deres nuværende tilstand for at finde muligheder for at forbedre sig.


4. Gør arbejdet spændende


Kedeligt arbejde = uengagerede medarbejdere. Selvfølgelig kan ikke alle jobs være spændende hele tiden - faktisk ville det være udmattende i sig selv. Men at give muligheder for at øve og udvikle nye færdigheder og nyde nye oplevelser kan være en god måde at holde et job frisk og engagerende for medarbejdere på alle niveauer.


5. Genovervej incitamenter



Hvis du vil have medarbejderne til at gå ud over deres jobs grænser, skal du belønne dem. Da de økonomiske udfordringer gør at folk og virksomheder overalt føler sig presset. Mange medarbejdere har ikke haft en lønstigning, forfremmelse eller belønning i mange år. Det er ikke så mærkeligt, at de ikke ønsker at fortsætte med at overarbejde, når de føler, at de ikke bliver anerkendt eller belønnet for deres indsats. Selvom økonomiske belønninger er af bordet, kan ikke-monetær kompensation have en positiv effekt på medarbejdernes engagement – ​​fra trænings- og udviklingsmuligheder til ekstra tid væk fra kontoret.


Arbejdet ændrer sig, og medarbejderne beder om mere fra deres chefer. Er du klar til at imødekomme quiet quitting? Og hvad vil du gøre for at sikre, at medarbejdere føler sig engagerede og værdsat i et skiftende økonomisk og socialt klima?

Share by: